sâmbătă, 21 septembrie 2013

CE ESTE "O CARTE BUNĂ?"

          Mi-a plăcut tare mult provocarea celor de la Libris, aceea de a răspunde întrebării : Ce este o carte bună? Librăria on-line oferă trei premii extrem de tentante pentru cei care iubesc cărţile şi care doresc să răspundă acestei provocări: premiile constau în alegerea de cărţi on-line de pe site, în valoare de 600 de lei ( premiul întâi), 400 de lei (premiul al doilea) şi 200 de lei ( premiul al treilea).
          O carte bună este pentru mine aceea care mi se potriveşte atât de bine, încât mi se pare scrisă de mine. Este cartea ale cărui rânduri mi se par atât de cunoscute, ca şi cum le-aş mai fi citit odată, undeva.Este cartea care are continuare in visul meu după ce-am adormit, lăsând pe noptieră cartea încă neterminată.Este cartea pe care n-aş face cadou nimănui, niciodată. Cu astfel de cadouri nu trebuie să fii altruist, ci, dimpotrivă,egoist, trebuie să-ţi păstrezi bunătate de scris numai pentru tine. De ce? Pentru că altuia s-ar putea să nu i se pară o carte atât de bună, şi-atunci se rupe vraja. Cu o carte bună trebuie să ai o relaţie specială, o relaţie la care să te poţi raporta în diferite momente ale vieţii. O carte bună nu se termină niciodată. În mintea mea, o carte bună mereu va avea o continuare, chiar dacă autorul a pus punct final. O carte bună are "peisaje" pe care le întâlnesc în vacanţele mele, personaje care îmi sunt prieteni  sau pe care îi cunosc sau îi văd zilnic, situaţii pe care le-am trăit sau le-am văzut trăite de alţii. O carte bună nu se poate uita, chiar dacă, după lecturarea ei a apărut o altă carte la fel de bună sau, poate mai bună. Fiecare carte bună are locul ei în sufletul meu:
- când eram în clasa a IV a , cartea bună, fără doar şi poate, era Amintiri din copilărie de Ion Creangă;
- prin clasa a VIII a am fost şi-am vizitat Castelul fetei în alb alături de Cireşarii lui Constantin Chiriţă
- la liceu, am descoperit literatura interbelică, şi-am trăit drama lui Apostol Bologa din Pădurea Spânzuraţilor, ca şi cum l-aş fi cunoscut personal
- în facultate l-am adorat pe Coelho
-acum, îl iubesc pe Marc Levi pentru bunătate de carte Toate acele lucruri pe care nu ni le-am spus.
          Dar, cea mai bună carte este aceea pe care urmează să o scriu eu. Când? Nu ştiu. Cum o să se numească? Nu ştiu.Despre ce va fi vorba? Nu ştiu. Însă ştiu cu siguranţă că mi-ar plăcea să cuprindă în ea emoţii, personaje şi acţiuni care seamănă izbitor cu Nică a lui Ştefan a Petrei sau cu păstorul lui Coelho.O carte bună este o persoană care, de fapt, sunt EU.
                      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu